Euroopan neuvosto

How all teachers can support citizenship and human rights education: a framework for the development of competences -julkaisu

"How all teachers can support citizenship and human rights education: a framework for the development of competences" (2009) sets out the core competences needed by teachers to put democratic citizenship and human rights into practice in the classroom, throughout the school and in the wider community. It is intended for all teachers - not only specialists but teachers in all subject areas - and teacher educators working in higher-education institutions or other settings, both in pre- and in-service training.

Some 15 competences are presented and grouped into four clusters. Each cluster of competences corresponds to one chapter, within which the competences are described in detail and exemplified. The reader will find progression grids and suggested developmental activities for each competence: these grids - featuring focusing, developing, established and advanced practice - aim to help teachers and teacher educators determine the level to which their professional practice corresponds, and thus identify specific and practical improvements upon which they can focus.

Miten ja missä?
Vinkin muoto
Julkaisu
Vinkkityyppi
Materiaalit
Mitä?
Oppiaineet
Äidinkieli ja vieraat kielet
Historia ja yhteiskuntaoppi
Laaja-alainen osaaminen
Monilukutaito
Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
Kenelle?
Kieli
Englanti
Kohderyhmä
Alakoulu
Yläkoulu
Toinen aste
Vinkkejä demokratiakasvatukseen
Miten käsitellä vaikuttamista ja valtaa nuorten kanssa? Opetussuunnitelman mukaan koulutuksen tehtävä on tukea aktiiviseksi kansalaiseksi kasvamista ja tästä vinkkirepusta löydät vinkkejä opettajalle, miten käsitellä demokratian, vaikuttamisen ja vallan teemoja.