Viesti nuorille tehokkaasti kehitysyhteistyöstä

Suomalaisten nuorten suhtautumisessa kehitysmaiden auttamiseen on huomattavia eroja. Järjestöjen teettämä tutkimus Nuorten ajatuksia kehitysyhteistyöstä tarjoaa työkaluja nuorten tehokkaaseen tavoittamiseen viestiinnän keinoin.

Tutkimuksessa nuorten arvoja, asenteita, mielikuvia ja tietoja tarkastellaan erilaisten väittämien avulla. Tutkimus tunnistaa viisi asenteiltaan erilaista ryhmää. Aktiiviset auttajat, globalisaatiokriitikot ja positiiviset epävarmat suhtautuvat kehitysyhteistyöhön pääosin myönteisesti. Välinpitämättömät eivät koe asian koskevan heitä ja Suomi ensin -ryhmä suhtautuu voimakkaan kielteisesti kehitysmaiden auttamiseen.

Tulokset auttavat viestijöitä rakentamaan viestinsä ja valitsemaan kanavansa kullekin ryhmälle sopivalla tavalla. Nuoriin panostaminen kannattaa, sillä suurin osa kyselyyn vastanneista oli valmiita laittamaan itsensä likoon huomattavasti nykyistä enemmän. Vastaajista jopa 47 prosenttia ilmoitti haluavansa tehdä jotain kehitysmaiden hyväksi, mutta ei tiedä miten voi auttaa. Tässä haaste järjestökentälle!

Marraskuussa 2012 tehtyyn tutkimukseen osallistui 945 15-20-vuotiasta nuorta eri puolita Suomea. Suomen lasten ja nuorten säätiön, Planin, Kirkon Ulkomaanavun ja Taksvärkin yhteisen tutkimuksen toteutti T-Media Oy.

Tutkimusraportti liitteineen ja tutkimusdata ovat ladattavissa osoitteesta www.nuori.fi/nuortenajatuksia.

Lisätietoja

Sanna Rekola
Sanna Rekola

Kirjoittaja työskentelee Fingossa globaalikasvatuksen asiantuntijana ja vastaa globaalikasvatusjärjestöjen edunvalvonnasta ja yhteistyön koordinoinnista.

Uusimmat blogit

Kuvituskuva.
Blogi

ABC-kirjasta verkkoon ja luokkahuoneesta museoon – oppimisen murros tarkoittaa perinteisten oppimisympäristöjen muutosta

Suomalaisella koululaitoksella on jo sadan vuoden ajan ollut vahva asema yhteiskunnan kehityksen suunnan näyttäjänä. Se on opettanut lapsille ja nuorille tarpeellisia tietoja ja taitoja ja ollut aktiivisesti mukana reagoimassa muuttuvaan maailmaan. Jotta koulu voi olla osa tulevaisuuden ratkaisuja, opetuksen ja käytettävien oppimateriaalien täytyy myös muuttua.
Lue lisää »
Kuvituskuva.
Blogi

Opettajaopiskelijat ryhtyivät toimeen – kehittivät itselleen ilmastokasvatuksen ja kestävän kehityksen opintojakson

On selvää, että maapallo ei kestä nykyistä elämäntapaamme, vaan jotain on tehtävä. Koulu ja koulutus ovat parhaita tapoja muuttaa maailmaa. Ilmastokasvatuksen ja kestävän kehityksen ottaminen kokonaisvaltaiseksi läpileikkaavaksi teemaksi koulumaailmaan luo pohjan, jonka kautta kestävä kehitys voi tulla osaksi jokapäiväistä elämäämme, kirjoittaa Fingon hankeavustaja Saana Ylikruuvi.
Lue lisää »
Kuvituskuva Transformer 2030 -hankkeen päätösseminaarista.
Blogi

Tulevaisuuskuvia luomassa – tarvitset ainakin näitä neljää taitoa

Olin aikaisemmin ihminen, jolla oli koko elämä suunniteltuna. Pedagogiset opinnot suoritettuna, valmiiksi haetut sivuaineoikeudet tarvittaviin kursseihin, selkeä opintosuunnitelma, tiedossa valmistumisvuosi ja seuraavat askeleet kuten työpaikka. Sitten sain mahdollisuuden harjoittelupaikkaan, mikä tarkoitti uuteen kaupunkiin muuttamista ja koko viisivuotisen opintosuunnitelman hylkäämistä. Levottomalle sielulle suuri tuntematon kuulosti niin hyvältä, että päätin mahdollisuuteen tarttua.
Lue lisää »