tutkijat ja toimijat keskustelevat
Tutkijoita ja järjestöjen kouluttajia vetämässä yhteistä Transformer 2030 - opettajat kestävän kehityksen muutosagentteina -koulutusta Vantaalla 2018.
Kuva: Fingo

Tutkijoiden ja toimijoiden yhteistyö globaalikasvatuksessa tiivistyy

Suomeen perustettiin loppuvuodesta 2018 globaalikasvatustukijoiden Global Education Research in Finland -verkosto. Tämä on ilouutinen järjestötoimijoille, sillä tiivis yhteistyö voi parhaimmillaan muuttaa kaikkien tekemistä entistä vaikuttavammaksi.

Globaalikasvatusta käsittelevä tutkimus on viime vuosina lisääntynyt merkittävästi. Agenda 2030 ja erityisesti sen tavoite, jolla halutaan edistää globaalia kansalaisuutta, on herätellyt tutkijoita verkostoitumaan asian äärelle niin kansainvälisesti kuin nyt myös Suomessa: loppuvuodesta 2018 Suomeen perustettiin globaalikasvatustukijoiden Global Education Research in Finland -verkosto.

Lue koko kirjoitus ositteessa: Fingo.fi.

Sanna Rekola
Sanna Rekola

Kirjoittaja työskentelee Fingossa globaalikasvatuksen asiantuntijana ja vastaa globaalikasvatusjärjestöjen edunvalvonnasta ja yhteistyön koordinoinnista.

Uusimmat blogit

Kuvituskuva
Blogi

Miten koulu voi työskennellä paremman tulevaisuuden puolesta?

Tavoite lasten ja nuorten voimaantumisesta ja osallisuudesta on kirjattu selkeästi nykyisten opetussuunnitelmien perusteisiin. Ideaalina on, että oppilaiden kasvua nuoriksi vaikuttajiksi ohjattaisiin ilon ja merkityksellisyyden tunteiden avulla. Kestävän tulevaisuuden rakentaminen kouluissa ei nimittäin ole vain taitojen opettamista tai rakenteiden päivittämistä, vaan myös tietoisuuden vahvistamista ja näkemyksen kasvattamista.
Lue lisää »