Oppimateriaalit ajan tasalle -työkalu paperi- ja tablettiversiona.

Oppimateriaalit ajan tasalle!

Miten oppimateriaalit voivat edistää aktiivista maailmankansalaisuutta? Globaalikasvatusverkoston laatima muistilista auttaa panemaan opetussuunnitelman painotukset paikalleen.

Kouluissa käytettävät oppimateriaalit ohjaavat lapsia ja nuoria ymmärtämään monimutkaista maailmaa. Ne tarjoavat opetukselle selkärangan ja ohjaavat usein sitä, mihin aiheisiin koulutyössä keskitytään. Siksi ei ole yhdentekevää, mitä materiaalit sisältävät ja miten se on esitetty.

Myös tutkijat ovat perehtyneet oppikirjoihin ja muihin kouluissa käytettäviin oppimateriaaleihin. Opetussuunnitelman painotukset eivät välttämättä päädy oppimateriaaleihin kovin painokkaasti. Usein tyydytään päivittämään vanhaa, vaikka tarvetta olisi katsoa asioita aivan uudesta vinkkelistä.

Pia Mikander Helsingin yliopistolta on todennut oppikirjojen edelleen heijastelevan länsimaista ylivaltaa. Arvottavia viittauksia löytyy niin tekstistä kuin kuvista. Usein ne ovat tahattomia, mutta paljastavat sen, ettei sisältöjä välttämättä ajatella opetussuunnitelman arvot edellä.

Onneksi löytyy myös paljon hyviä esimerkkejä, joissa puretaan yhteiskunnallisia valta-asetelmia, edistetään ihmisoikeuksia ja kannustetaan kestävään elämäntapaan.

Kansalaisjärjestöjen globaalikasvatusverkosto on laatinut oppimateriaalien tekijöille kätevän muistilistan, jonka avulla opetussuunnitelmien painotukset on helppo pistää paikalleen. Tarve muistilistalle heräsi, kun järjestöt saivat kommentoidakseen oppikirjojen käsikirjoituksia. Monissa käsikirjoituksissa huomio kiinnittyi samoihin asioihin.

Toiveena on, että muistilistaa hyödyntäisivät kaikki oppimateriaalien parissa toimivat tahot oppikirjailijoista opettajiin ja kansalaisjärjestöjen globaalikasvattajiin.

 

Sanna Rekola
Sanna Rekola

Kirjoittaja työskentelee Kepassa globaalikasvatuksen asiantuntijana ja vastaa globaalikasvatusjärjestöjen edunvalvonnasta ja yhteistyön koordinoinnista.