Maapallon kuva avaruudesta, musta tausta

Mitä kuuluu, Äiti Maa?

Kansainvälisenä Äiti Maan päivänä lähetin onnitteluviestin kotiplaneetalle ja sain suoraa palautetta käytöksestäni.

Heidi: Jee! Hyvää merkkipäivää Äiskä Maa!

Äiti Maa: Kiitos, kiva kun muistit. Musta tuntuu niin usein, että mut unohdetaan ja mua pidetään itsestään selvänä.

Heidi: No hei äläs nyt, mikä sulla on?

Äiti Maa: Musta tuntuu, että porukka vaan tuhlaa mun lahjoja eikä arvosta niiden ainutlaatuisuutta. Teidän energiankulutus, ruoan tuhlaus ja turhamainen osteluhuuma tekee mulle tosi pahaa, enkä mä jaksa tollasta meininkiä ikuisesti. Mä väsyn enkä kykene enää ottamaan vastaan kaikkea jätettä ja päästöjä, joita teijän ylikulutus aiheuttaa.

Heidi: Mä en tiedä mitä sanoa. Anteeksi tosi paljon. Tää on vaikea asia. Mut hei onko jotain, mitä mä voisin tehdä? Haluisin korjata tän jotenkin.

Äiti Maa: No paras synttärilahja mulle olisi se, että mun kallisarvoisia lahjoja ei tuhlata eikä niitä pidetä itsestäänselvyytenä. Mulle olisi tosi tärkeetä, että sä teet vastuullisia, kestäviä valintoja, jotka ei tuhoa mua. Vaali sitä, mitä mä tarjoan sulle: puhdasta ilmaa, vettä, kasvupohjan, metsiä, meriä ja luonnonvaroja.

Heidi: <3

Äiti Maa: <3

Lisää tietoa Kansainvälisestä Äiti Maan päivästä löytyy YK:n teemapäivälle omistetulta sivulta.

 

Heidi Saarinen
Heidi Saarinen

Kirjoittaja työskentelee Kepassa globaalikasvatuksen avustajana ja hänen vastuualueisiinsa kuuluu globaalikasvatus, järjestöyhteistyö sekä viestintä.

Uusimmat blogit

Kuvituskuva.
Blogi

ABC-kirjasta verkkoon ja luokkahuoneesta museoon – oppimisen murros tarkoittaa perinteisten oppimisympäristöjen muutosta

Suomalaisella koululaitoksella on jo sadan vuoden ajan ollut vahva asema yhteiskunnan kehityksen suunnan näyttäjänä. Se on opettanut lapsille ja nuorille tarpeellisia tietoja ja taitoja ja ollut aktiivisesti mukana reagoimassa muuttuvaan maailmaan. Jotta koulu voi olla osa tulevaisuuden ratkaisuja, opetuksen ja käytettävien oppimateriaalien täytyy myös muuttua.
Lue lisää »
Kuvituskuva.
Blogi

Opettajaopiskelijat ryhtyivät toimeen – kehittivät itselleen ilmastokasvatuksen ja kestävän kehityksen opintojakson

On selvää, että maapallo ei kestä nykyistä elämäntapaamme, vaan jotain on tehtävä. Koulu ja koulutus ovat parhaita tapoja muuttaa maailmaa. Ilmastokasvatuksen ja kestävän kehityksen ottaminen kokonaisvaltaiseksi läpileikkaavaksi teemaksi koulumaailmaan luo pohjan, jonka kautta kestävä kehitys voi tulla osaksi jokapäiväistä elämäämme, kirjoittaa Fingon hankeavustaja Saana Ylikruuvi.
Lue lisää »