Lukion OPS-luonnos kommentoitavana

Lukion opetussuunnitelman perusteiden luonnos on julkaistu kommentoitavaksi sidosryhmille. Kommentteja on mahdollisuus antaa verkkokyselyn muodossa 6.5.2015 asti.

Lukion opetussuunnitelman perusteiden päivittäminen on edennyt luonnosvaiheeseen. Luonnos on parhaillaan kommentoitavana  opetushallituksen verkkosivulla. Kommentointi-ikkuna sulkeutuu 6.5. klo 16:15.

Kepa kannustaa ja rohkaisee järjestöjä osallistumaan kommenttikierrokseen! Yhdessä voimme varmistaa, että lukio-opetus jatkaa perusopetuksen linjalla ja rakentaa osaltaan globaalia kansalaisuutta ja kestävää tulevaisuutta. Halukkaat voivat osallistua kommentointiin myös Kepan kautta toimittamalla huomioit torstaihin 30.4. mennessä osoitteeseen: sanna.rekola@kepa.fi.

Tervetuloa mukaan keskustelemaan!

Mikä toimii, mikä ei? Missä olisi vielä kehitettävää? Kepa järjestää keskustelutilaisuuden lukion opetussuunnitelman luonnoksesta maanantaina 27.4. klo 10-12 (Kepan toimisto, Elimäenkatu 25-27, koulutustila Dialogi, 6 krs.).

Tilaisuudessa keskustellaan luonnoksesta, kootaan kommentteja ja etsitään parhaita ehdotuksia, joilla lukio-opetusta voidaan ohjata vahvemmin globaalin oikeudenmukaisuuden asialle. Ilmoittautumisia tilaisuuteen toivotaan torstaihin 23.4. mennessä osoitteeseen: sanna.rekola@kepa.fi. Tervetuloa mukaan!

Lisätietoja:

Sanna Rekola
Sanna Rekola

Kirjoittaja työskentelee Fingossa globaalikasvatuksen asiantuntijana ja vastaa globaalikasvatusjärjestöjen edunvalvonnasta ja yhteistyön koordinoinnista.

Uusimmat blogit

Kuvituskuva.
Blogi

ABC-kirjasta verkkoon ja luokkahuoneesta museoon – oppimisen murros tarkoittaa perinteisten oppimisympäristöjen muutosta

Suomalaisella koululaitoksella on jo sadan vuoden ajan ollut vahva asema yhteiskunnan kehityksen suunnan näyttäjänä. Se on opettanut lapsille ja nuorille tarpeellisia tietoja ja taitoja ja ollut aktiivisesti mukana reagoimassa muuttuvaan maailmaan. Jotta koulu voi olla osa tulevaisuuden ratkaisuja, opetuksen ja käytettävien oppimateriaalien täytyy myös muuttua.
Lue lisää »
Kuvituskuva.
Blogi

Opettajaopiskelijat ryhtyivät toimeen – kehittivät itselleen ilmastokasvatuksen ja kestävän kehityksen opintojakson

On selvää, että maapallo ei kestä nykyistä elämäntapaamme, vaan jotain on tehtävä. Koulu ja koulutus ovat parhaita tapoja muuttaa maailmaa. Ilmastokasvatuksen ja kestävän kehityksen ottaminen kokonaisvaltaiseksi läpileikkaavaksi teemaksi koulumaailmaan luo pohjan, jonka kautta kestävä kehitys voi tulla osaksi jokapäiväistä elämäämme, kirjoittaa Fingon hankeavustaja Saana Ylikruuvi.
Lue lisää »
Kuvituskuva Transformer 2030 -hankkeen päätösseminaarista.
Blogi

Tulevaisuuskuvia luomassa – tarvitset ainakin näitä neljää taitoa

Olin aikaisemmin ihminen, jolla oli koko elämä suunniteltuna. Pedagogiset opinnot suoritettuna, valmiiksi haetut sivuaineoikeudet tarvittaviin kursseihin, selkeä opintosuunnitelma, tiedossa valmistumisvuosi ja seuraavat askeleet kuten työpaikka. Sitten sain mahdollisuuden harjoittelupaikkaan, mikä tarkoitti uuteen kaupunkiin muuttamista ja koko viisivuotisen opintosuunnitelman hylkäämistä. Levottomalle sielulle suuri tuntematon kuulosti niin hyvältä, että päätin mahdollisuuteen tarttua.
Lue lisää »