Osallistujia Transformer 2030 -koulutuksessa
Kuva: Tuomas Tiainen Kepa

Kestävän kehityksen teemoissa kaikki liittyy kaikkeen – Transformer 2030 -koulutukset käynnistyivät Vantaalla

Vantaan koulutuskokonaisuuden ensimmäinen lähipäivä pidettiin Heurekassa keskiviikkona 19. syyskuuta. Koulutukseen osallistui yli 40 opettajaa varhaiskasvatuksen, peruskoulun, toisen asteen ja vapaan sivistystyön kohderyhmistä.

Aamun tunnelma kouluttajien keskuudessa oli odottava ja positiivisesti jännittynyt ennen koulutuksen alkua. Transformer 2030 -kokonaisuutta oli suunniteltu ja luotu yhdessä jo pitkään, ja nyt viimein pääsimme tapaamaan koulutuksen osallistujat.

Vantaan koulutuskokonaisuudessa ovat mukana kouluttamassa African Care ry, Eettisen kaupan puolesta ry, OKKA-säätiö, Kudelma – kokonaisvaltaisen ja kestävän systeemisen muutoksen verkosto ja Myötätunnon rakentuminen varhaiskasvatuksen arjessa -tutkimushanke.

Päivän aikana syvennyttiin kokonaisvaltaiseen ajatteluun ja kompleksisten kestävyyskysymysten hahmottamiseen Kudelman GHH (generalismi – holismi – holarkismi) -viitekehyksen avulla. Kestävän kehityksen haasteiden käsittely jatkui järjestöjen toiminnallisten harjoitusten ja globaalikasvatuksen oppimateriaalien keinoin. Katse suunnattiin tarkemmin eriarvoisuuden ja maailmankaupan teemoihin.

Transformer 2030 -koulutuksiin kuuluu tärkeänä osana opettajien vertaisoppiminen sekä omien projektitöiden suunnittelu ja toteutus omissa työyhteisöissä. Ensimmäisessä lähipäivässä keskusteltiin vertaisryhmissä ennakkotehtävän herättämistä oivalluksista ja oman opettajuuden linkittymisestä koulutuksen teemoihin.

Osallistujat oivalsivat, että kestävän kehityksen teemoissa “kaikki liittyy kaikkeen”, eli asiat ovat linkittyneitä toisiinsa. Vertaisryhmissä pohdittiin myös työyhteisön sitouttamista sekä koko koulun toimintakulttuurin muutoksen rakentamista.

Jatkon kannalta on tärkeä käsitellä sitä, miten koulutuksen anti viedään konkreettisesti omaan työyhteisöön, opetukseen ja koko koulun toimintakulttuuriin. Osallistujat alkavat nyt suunnitella omia projektitöitään ja kommentoivat oman vertaisryhmänsä projekti-ideoita. Seuraavassa lähipäivässä jatketaan ekososiaalisen sivistyksen ja myötätuntokulttuurien teemoilla ja viedään ymmärrystä eteenpäin pedagogiikan ja harjoitusten avulla.

Ensimmäisen lähipäivän tunnelmien jälkeen kouluttajat odottavat innolla osallistujien projekti-ideioita ja toista lähipäivää 23. lokakuuta.

Transformer 2030 – opettajat kestävän kehityksen muutosagentteina koulutuskokonaisuus alkaa tänä syksynä myös Kokkolassa. Vuonna 2019 kokonaisuus järjestetään Tampereella, Joensuussa ja Oulussa.

Tule sinäkin kestävän kehityksen muutosagentiksi ja ilmoittaudu mukaan koulutukseen!

Sonja Perkiö
Sonja Perkiö

Kirjoittaja toimii Fingossa Transformer 2030 -hankkeen avustajana mm. koulutusten ja viestinnän parissa.

Uusimmat blogit

Kuvituskuva.
Blogi

ABC-kirjasta verkkoon ja luokkahuoneesta museoon – oppimisen murros tarkoittaa perinteisten oppimisympäristöjen muutosta

Suomalaisella koululaitoksella on jo sadan vuoden ajan ollut vahva asema yhteiskunnan kehityksen suunnan näyttäjänä. Se on opettanut lapsille ja nuorille tarpeellisia tietoja ja taitoja ja ollut aktiivisesti mukana reagoimassa muuttuvaan maailmaan. Jotta koulu voi olla osa tulevaisuuden ratkaisuja, opetuksen ja käytettävien oppimateriaalien täytyy myös muuttua.
Lue lisää »
Kuvituskuva.
Blogi

Opettajaopiskelijat ryhtyivät toimeen – kehittivät itselleen ilmastokasvatuksen ja kestävän kehityksen opintojakson

On selvää, että maapallo ei kestä nykyistä elämäntapaamme, vaan jotain on tehtävä. Koulu ja koulutus ovat parhaita tapoja muuttaa maailmaa. Ilmastokasvatuksen ja kestävän kehityksen ottaminen kokonaisvaltaiseksi läpileikkaavaksi teemaksi koulumaailmaan luo pohjan, jonka kautta kestävä kehitys voi tulla osaksi jokapäiväistä elämäämme, kirjoittaa Fingon hankeavustaja Saana Ylikruuvi.
Lue lisää »