Kepa: Globaalikasvatusta tarvitaan enemmän kuin koskaan

Nyt on aika toimia, jos halutaan vaikuttaa siihen, ettei ulkoministeriö jäädytä viestintä- ja globaalikasvatustukea. Lue Kepan tiedote aiheesta.

Ulkoministeriö uhkaa jäädyttää järjestöille myöntämänsä viestintä- ja globaalikasvatustuen. Kepa muistuttaa, että ainutlaatuisen tukimuodon leikkaaminen heikentäisi suomalaisten mahdollisuuksia saada tietoa maailmanlaajuisista haasteista ja siitä, miten he voivat olla omalta osaltaan mukana ratkaisemassa niitä.

Kesäkuun alussa hallitus ilmoitti, että kehitysyhteistyömäärärahoja leikataan 300 miljoonalla eurolla. Järjestöjen tukiin suunnitellaan 30–40 prosentin leikkauksia. Kepan virkamieslähteistä saamien tietojen mukaan osana leikkauksia kaavaillaan järjestöjen viestintä- ja globaalikasvatustuen jäädyttämistä.

"YK:ssa päätetään syyskuussa kaikkia maita, myös Suomea, koskevista uusista kestävän kehityksen tavoitteista. Kuten ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Lenita Toivakkakin on korostanut, suomalaiset tarvitsevat tietoa globaaleista kehityskysymyksistä, jotta meillä kaikilla on mahdollisuus osallistua kestävän tulevaisuuden rakentamiseen. Globaalikasvatus on nyt ajankohtaisempaa kuin koskaan", sanoo Kepan ohjelmajohtaja Outi Hannula.

Ulkoministeriön päätös tuen jäädyttämisestä tarkoittaisi myös liikkumista vastakkaiseen suuntaan kuin ensi vuonna voimaan tuleva uusi valtakunnallinen opetussuunnitelma. Sen mukaan perus- ja lukio-opetuksessa painottuvat kestävä kehitys, globaali vastuu, aktiivinen kansalaisuus ja tiivis yhteistyö järjestöjen kanssa.

Hannula muistuttaa, että pienillä panoksilla saadaan paljon aikaan. Viestintä- ja globaalikasvatustuki on vuositasolla kaksi miljoonaa euroa. Tuen avulla järjestöt kanavoivat globaalikasvatukseen myös muuta keräämäänsä rahoitusta ja vapaaehtoistyötä. Vuonna 2014 järjestöt kouluttivat tuen avulla yli 11 000 opettajaa ja järjestivät globaaleihin kehityskysymyksiin liittyvää toimintaa yli 50 000 koululaiselle. Lisäksi noin 250 yritysten edustajaa perehdytettiin globaaliin yritysvastuuseen, ja median kautta sadoilletuhansille suomalaisille on välitetty tietoa kehitysyhteistyöstä sekä kansainvälisistä kehityskysymyksistä.

"Jos tämä ainutlaatuinen tukimuoto leikataan järjestöiltä, häviää suuri määrä ruohonjuuritason toimintaa, jota on tehty ympäri Suomea niin esikouluissa ja kouluissa kuin yrityksissä ja mediassakin. Tuki on myös monien pienten järjestöjen tärkein rahoituskanava, ja sen jäädyttäminen merkitsee kuoliniskua niiden toiminnalle", Hannula toteaa.

Globaaliasioista kiinnostuneiden kansalaisjärjestöjen kattojärjestönä Kepa vetoaa ministeri Toivakkaan ja ulkoministeriön kehityspoliittisen osaston osastopäällikkö Pekka Puustiseen tuen säilyttämisen puolesta.

"Kepa on halukas osallistumaan keskusteluun ja etsimään ratkaisuja, joilla järjestöjen tehokasta ja tuloksellista globaalikasvatusta voidaan edelleen tukea ja jatkaa", Hannula sanoo.

Kehitysyhteistyöjärjestöt ovat kuluneen viikon ajan vedonneet laajalla rintamalla päättäjiin, jotta kehitysyhteisleikkauksia arvioitaisiin uudelleen. Viime viikolla kehitysyhteistyöjärjestöt vetosivat ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Lenita Toivakkaan sekä hallituspuolueiden puheenjohtajiin ja tänään 221 järjestöä lähetti avoimen kirjeen kansanedustajille.

Lisätietoja

  • Outi Hannula, ohjelmajohtaja, Kepa, 050 317 6720
  • Sanna Rekola, järjestökoordinaattori, Kepa, 050 317 6697
Sanna Rekola
Sanna Rekola

Kirjoittaja työskentelee Fingossa globaalikasvatuksen asiantuntijana ja vastaa globaalikasvatusjärjestöjen edunvalvonnasta ja yhteistyön koordinoinnista.

Uusimmat blogit

Kuvituskuva.
Blogi

ABC-kirjasta verkkoon ja luokkahuoneesta museoon – oppimisen murros tarkoittaa perinteisten oppimisympäristöjen muutosta

Suomalaisella koululaitoksella on jo sadan vuoden ajan ollut vahva asema yhteiskunnan kehityksen suunnan näyttäjänä. Se on opettanut lapsille ja nuorille tarpeellisia tietoja ja taitoja ja ollut aktiivisesti mukana reagoimassa muuttuvaan maailmaan. Jotta koulu voi olla osa tulevaisuuden ratkaisuja, opetuksen ja käytettävien oppimateriaalien täytyy myös muuttua.
Lue lisää »
Kuvituskuva.
Blogi

Opettajaopiskelijat ryhtyivät toimeen – kehittivät itselleen ilmastokasvatuksen ja kestävän kehityksen opintojakson

On selvää, että maapallo ei kestä nykyistä elämäntapaamme, vaan jotain on tehtävä. Koulu ja koulutus ovat parhaita tapoja muuttaa maailmaa. Ilmastokasvatuksen ja kestävän kehityksen ottaminen kokonaisvaltaiseksi läpileikkaavaksi teemaksi koulumaailmaan luo pohjan, jonka kautta kestävä kehitys voi tulla osaksi jokapäiväistä elämäämme, kirjoittaa Fingon hankeavustaja Saana Ylikruuvi.
Lue lisää »
Kuvituskuva Transformer 2030 -hankkeen päätösseminaarista.
Blogi

Tulevaisuuskuvia luomassa – tarvitset ainakin näitä neljää taitoa

Olin aikaisemmin ihminen, jolla oli koko elämä suunniteltuna. Pedagogiset opinnot suoritettuna, valmiiksi haetut sivuaineoikeudet tarvittaviin kursseihin, selkeä opintosuunnitelma, tiedossa valmistumisvuosi ja seuraavat askeleet kuten työpaikka. Sitten sain mahdollisuuden harjoittelupaikkaan, mikä tarkoitti uuteen kaupunkiin muuttamista ja koko viisivuotisen opintosuunnitelman hylkäämistä. Levottomalle sielulle suuri tuntematon kuulosti niin hyvältä, että päätin mahdollisuuteen tarttua.
Lue lisää »