Järjestöt: Maailmankansalaisuus osaksi opetusta

 

WWF:n Educa-osastolla pureuduttiin ruokaan liittyviin kysymyksiin.

Viime viikolla globaalikasvatuksen parissa työskentelevät kansalaisjärjestöt yhdistivät jälleen voimansa yhteisellä Kansalaisvaikuttamisen torilla, joka järjestetään vuosittain osana valtakunnallisia opetusalan Educa-messuja Helsingin Messukeskuksessa.

Kansalaisvaikuttamisen torilla esittäytyvät 34 järjestöä houkuttelivat paikalle runsaasti opetusalan väkeä. Järjestöjen tarjoama tieto, opetusmenetelmät, asiantuntijapalvelut ja toiminnalliset kouluvierailut kiinnostivat laajalti eikä ihme, sillä maailmankansalaiseksi kasvaminen Suomessa on tärkeä osa opetussuunnitelman uudistamista. Ja järjestöjen tarjoamat menetelmät ja materiaalit tukevat opetussuunnitelmien tavoitteita.

Järjestöt työskentelevät moninaisten teemojen, kuten ihmisten ja eläinten oikeuksien, lasten hyvinvoinnin, nuorten osallistumisen, ympäristön, kestävän kehityksen ja globaalin oikeudenmukaisuuden puolesta.

Keinot ovat monet, kun halutaan herätellä oppilaita ja opettajia pohtimaan vaikuttamismahdollisuuksiaan globaalin maailman kansalaisina.

WWF Suomen vuoden 2013 teemana on vastuullinen ruoka. Järjestö on tuottanut ulkoministeriön tuella materiaalia, jonka avulla eri ikäiset pääsevät pohtimaan omia ruokatottumuksiaan ja valintojensa eettisyyttä. Ruoka takuulla kiinnostaa kaikkia, ja WWF:n Educa-osastolla riitti kuhinaa.

"Täydellisen ruokavalion muutoksen sijaan kerromme, että voi tehdä pieniä, itselle sopivia valintoja ja kokeilla joskus jotain uutta. Pallon paras ruoka -pelissä korostetaan, ettei ole olemassa yhtä oikeaa vaihtoehtoa", WWF:n ympäristökasvatusvastaava Hanna Seimola kertoo.

"Kunditkin jaksavat innostua pelistä, jossa voi kilpailla esimerkiksi siitä kenellä on pienin hiilijalanjälki."
Materiaalista on jo saatu positiivista palautetta.

"On kiva kuulla, kun opettaja toteaa että tässähän on valmis oppitunti", Seimola iloitsee.

Teeman avulla WWF Suomi haluaa myös haastaa suomalaisia opettajia.

"Ruoka on hyvin henkilökohtainen asia, joten haasteena on kuinka puhua siitä oppilaille ilman paatosta ja antaa heidän tehdä omat johtopäätöksensä. Opettajien tulisi uskaltaa tarttua aiheeseen, joka on kaikkea muuta kuin yksiselitteinen", Seimola pohtii.

***

Kansalaisvaikuttamisen torilla toimintaansa esitteli myös Liikunnan Kehitysyhteistyö Liike ry, jonka tavoitteena on liikuttaa oppilaita ja opettajia - ja saada heidät samalla pohtimaan globaaleja kysymyksiä.

"Olemme koonneet verkkosivuillemme globaalikasvatuksen tietopaketin, josta löytyy 30 tansanialaista liikuntaleikkiä ja muuta liikunnallista toimintaa kaikenikäisille", Liike ry:n toiminnanjohtaja Ari Koivu kertoo.

"Haluamme tarjota uusia näkökulmaa siihen, mitä kaikkea liikunnan avulla voi tehdä. Liikuntahan on tasa-arvoista toimintaa, koska kaikilla on yhtäläiset oikeudet osallistua sekä säännöt joita noudattaa. Liikunta yhdistää."
Liike ry haastaa opettajia hyödyntämään enemmän audiovisuaalista materiaalia opetuksessaan.

"Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Kouluvierailuillakin on tärkeää eläytyä nuorten asemaan perus-powerpointien ja pönötyksen sijaan", Koivu muistuttaa.

Liikunta tuottaa iloa, ja sen kautta voi oppia paljon myös globaaleista teemoista. Koivu toivookin suomalaislasten innostuvan enemmän liikunnasta, joka voi olla todella monipuolista.

"Esimerkiksi tansanialaisiin leikkeihin kuuluu kopsuttelua, läpsyttelyä, musiikkia ja paikan päältä löydettyjen välineiden hyödyntämistä. Leikit innostavat niitäkin, joita ei perinteinen hiihto nappaa."

Lue lisää:

Anna-Sofia Joro

Uusimmat blogit

Kuvituskuva Transformer 2030 -hankkeen päätösseminaarista.
Blogi

Tulevaisuuskuvia luomassa – tarvitset ainakin näitä neljää taitoa

Olin aikaisemmin ihminen, jolla oli koko elämä suunniteltuna. Pedagogiset opinnot suoritettuna, valmiiksi haetut sivuaineoikeudet tarvittaviin kursseihin, selkeä opintosuunnitelma, tiedossa valmistumisvuosi ja seuraavat askeleet kuten työpaikka. Sitten sain mahdollisuuden harjoittelupaikkaan, mikä tarkoitti uuteen kaupunkiin muuttamista ja koko viisivuotisen opintosuunnitelman hylkäämistä. Levottomalle sielulle suuri tuntematon kuulosti niin hyvältä, että päätin mahdollisuuteen tarttua.
Lue lisää »
Kuvituskuva. Idea globaalikasvatukseen.
Blogi

Alkuun globaalikasvatuksessa: Lähde liikkeelle omista mielenkiinnon kohteista

Globaalikasvatuksella tarkoitetaan kestävään tulevaisuuteen tähtäävää, yhteisvastuuta korostavaa globaalien kansalaistaitojen opetusta. Globaalikasvattajien päämääränä on muuttaa kohderyhmän käsitystä maailmasta ja auttaa heitä työskentelemään aktiivisesti muutoksen aikaansaamiseksi. Mutta miten globaalikasvatuksessa pääsee alkuun koulumaailman kiireiden keskellä?
Lue lisää »
Ilmastomarssi 20.10.2018.
Blogi

Tämän takia ilmastonmuutoksesta kannattaa hypätä kestävän kehityksen laajempaan tarkisteluun

Ilmastonmuutos ja kestävä kehitys ovat koulumaailmassa tuttuja käsitteitä. Niistä on vuosikymmenien aikana tullut osa eri oppiaineiden ja kouluyhteisöjen jokapäiväistä arkikieltä, ja nykyajan oppilaat ovatkin sekä tietoisia ilmastonmuutokseen liittyvistä tosiasioista että tottuneita aiheen käsittelyyn. Usein kuitenkin unohdetaan, että ilmastonmuutos on osa moninaisia kestävyysongelmien verkkoa ja vaikuttaa ympäristön lisäksi myös ihmisten toimintaan.
Lue lisää »