Järjestöt kommentoivat lukion OPS-luonnosta

Globaalikasvatuksen parissa toimivat kansalaisjärjestöt lähettivät yhteiset kommenttinsa lukion valtakunnallisen opetussuunnitelman luonnokseen. Lukion uusi OPS näyttäisi olevan vahvasti globaalikasvatuksen asialla.

Lukion valtakunnallinen opetussuunnitelman näyttäisi luonnoksen perusteella jatkavan jouhevasti perusopetuksen uuden opetussuunnitelman viitoittamalla tiellä, vaikka päivityksessä keskityttiinkin vain akuuteimpiin muutostarpeisiin. Globaalikasvatuksen teemat yhdenvertaisuudesta kestävään kehitykseen ja ihmisoikeuksiin ovat vahvasti esillä niin arvoperustassa, aihekokonaisuuksissa kuin oppiaineiden sisällöissä.

Globaalikasvatusverkoston toimijat kokosivat yhdessä kommentteja luonnokseen liittyen. Monessa kohdassa kommentiksi riitti kiitos, mutta paikoin tekstiin toivottiin tarkennuksia. Esimerkiksi käsitteiden käyttöön toivottiin lisää johdonmukaisuutta, jotta vaikeisiinkin aiheisiin olisi helpompi tarttua. Käsitteitä pitäisi myös avata, jotta kaikki ymmärtäisivät varmasti, mitä niillä tarkoitetaan.

Yleisellä tasolla toivottiin lisää arvopohjan huomioimista oppiaineiden sisällöissä. Kestävän kehityksen ja globaalin vastuun kysymykset painoittuivat osassa oppiaineita syventäviin kursseihin, jolloin tärkeä tieto ei tule kaikkien saataville.

Aihekokonaisuudet, joilla pyritään syventämään arvoperustan painotuksia ja vahvistamaan oppiaineiden välisiä kytköksiä alleviivasivat hyvin tulevaisuuden kansalaistaitoja. Mukaan toivottiin kuitenkin vielä lisää syvyyttä ja arvoperustassa esille nostettujen painotusten käsittelyä.

Oppiainetasolla arvoperusta heijastui järjestöjen mielestä melko epätasaisesti. Osassa oppiaineista, kuten maantiedossa ja elämänkatsomustiedossa, linkki oli vahva, eikä sisällöissä ollut juurikaan korjattavaa. Osaan oppiaineista toivottiin lisää vaihtoehtoisia näkökulmia. Esimerkiksi historia tuntui toistavan perinteisiä näkökulmia.

Lukion uuden opetussuunnitelman laadinta jatkuu opetushallituksessa. Opetussuunnitelman on tarkoitus valmistua syyskuun 2015 loppuun mennessä. Voimaan valtakunnallinen OPS astuisi samaan aikaan perusopetuksen uuden OPSin kanssa 1.8.2016.

Lisätietoa:

Sanna Rekola
Sanna Rekola

Kirjoittaja työskentelee Fingossa globaalikasvatuksen asiantuntijana ja vastaa globaalikasvatusjärjestöjen edunvalvonnasta ja yhteistyön koordinoinnista.

Uusimmat blogit

Kuvituskuva.
Blogi

ABC-kirjasta verkkoon ja luokkahuoneesta museoon – oppimisen murros tarkoittaa perinteisten oppimisympäristöjen muutosta

Suomalaisella koululaitoksella on jo sadan vuoden ajan ollut vahva asema yhteiskunnan kehityksen suunnan näyttäjänä. Se on opettanut lapsille ja nuorille tarpeellisia tietoja ja taitoja ja ollut aktiivisesti mukana reagoimassa muuttuvaan maailmaan. Jotta koulu voi olla osa tulevaisuuden ratkaisuja, opetuksen ja käytettävien oppimateriaalien täytyy myös muuttua.
Lue lisää »
Kuvituskuva.
Blogi

Opettajaopiskelijat ryhtyivät toimeen – kehittivät itselleen ilmastokasvatuksen ja kestävän kehityksen opintojakson

On selvää, että maapallo ei kestä nykyistä elämäntapaamme, vaan jotain on tehtävä. Koulu ja koulutus ovat parhaita tapoja muuttaa maailmaa. Ilmastokasvatuksen ja kestävän kehityksen ottaminen kokonaisvaltaiseksi läpileikkaavaksi teemaksi koulumaailmaan luo pohjan, jonka kautta kestävä kehitys voi tulla osaksi jokapäiväistä elämäämme, kirjoittaa Fingon hankeavustaja Saana Ylikruuvi.
Lue lisää »
Kuvituskuva Transformer 2030 -hankkeen päätösseminaarista.
Blogi

Tulevaisuuskuvia luomassa – tarvitset ainakin näitä neljää taitoa

Olin aikaisemmin ihminen, jolla oli koko elämä suunniteltuna. Pedagogiset opinnot suoritettuna, valmiiksi haetut sivuaineoikeudet tarvittaviin kursseihin, selkeä opintosuunnitelma, tiedossa valmistumisvuosi ja seuraavat askeleet kuten työpaikka. Sitten sain mahdollisuuden harjoittelupaikkaan, mikä tarkoitti uuteen kaupunkiin muuttamista ja koko viisivuotisen opintosuunnitelman hylkäämistä. Levottomalle sielulle suuri tuntematon kuulosti niin hyvältä, että päätin mahdollisuuteen tarttua.
Lue lisää »