Ihanat, koukuttavat digitarinat

Työskentelin viime talvena kahdeksan kuukautta Etvo-vapaaehtoisena Perussa. Sattumien kautta työaikani lyheni hieman alun perin suunnitellusta, ja kolme päivää paluustani olin jo töissä valmistavan ryhmän opettajana Helsingin kaupungilla. Vapaaehtoiskokemusten reflektoinnille ei ollut aikaa.

Niinpä olin suunnattoman iloinen Kepan tarjoamasta digitarinakurssista palanneille vapaaehtoisille. Minulla oli myös ajatus digitarinoiden soveltamisesta opetustyöhöni.

Kurssi oli vain päivän mittainen ja tuntui liian lyhyeltä, koska ennakkovalmistelut kohdallani olivat jääneet vähäisiksi. Tarinoiden tekemiseen käytimme ilmaista WeVideo-ohjelmaa (www.wevideo.com). Päivän saldo oli kuitenkin aimo annos itsereflektiota ja puoliksi tehty digitarina.

Aiheena oli kertoa jokin tarina vapaaehtoisajalta. Idean työstäminen oli hieman haastavaa, koska mahdollisuuksia oli niin monia. Lopulta tarinan kirjoittaminen valmiiksi - mitä kouluttajamme Anni oli meille painottanut - auttoi jäsentämään ajatukset ja hahmottamaan kuvallista tarinaa.

Kun teksti takkuili palasin takaisin kuvien pariin, joiden avulla tarinani löysi muotonsa.

Digitarinan avulla pystyin työstämään kokemuksiani ja jakamaan niitä muiden kurssilaisten kanssa. Tarinan miettiminen ja kuvien valitseminen herätti monenlaisia tunteita. Parasta siinä oli se, että tarinasta ja kuvista tuli yksi kokonaisuus, jonka voin jakaa ystävieni ja asianosaisten kanssa.

Kokonaisuudessaan digitarinan työstämiseen minulla meni kolmisen päivää.

* * *

WeVideo työkaluna on erittäin helppokäyttöinen. Parasta siinä on se, että et tarvitse muuta kuin tietokoneen tai tabletin ja hyvän internet-yhteyden.

Aikaisemmat yritykseni tehdä videoita oppilaiden kanssa ovat usein kaatuneet joko siihen, että ohjelmat eivät ole toimineet kunnolla, oppilaat ovat unohtaneet tallentaa työnsä tekemisen lomassa tai koneiden kapasiteetti ei ole riittänyt ohjelmien pyörittämiseen.

WeVideossa ei ole tätä ongelmaa: koska ohjelma toimii netissä, se tallentaa työtäsi koko ajan tai muistuttaa sinua tallentamaan ennen kuin suljet ohjelman. Voiko olla helpompaa?

Toimintojen löytäminen vei hieman aikaa, kunnes ymmärsin katsoa ohjelman tarjoamia apuvideoita, jotka käytännössä näyttävät mitä tehdä. Se tuntui niin helpolta, ettei sitä edes ymmärtänyt aluksi!

Osa oppilaista oppi huomattavasti nopeammin ohjelman käytön kuin minä ja he kokeilivat rohkeasti eri mahdollisuuksia. Helppoutta lisäsi myös se, että kuvia saattoi ladata suoraan muun muassa Facebookista ja dropboxista. Ohjelman hyvä puoli on myös se, että oppilaat voivat jatkaa videon työstämistä kotona.

Oppilaani innostuivat WeVideosta työkaluna ja jokainen teki tarinan omasta perheestään ja kotimaastaan. Mielestäni tarinat olivat erittäin onnistuneita, joskin osa ehkä hieman liian pitkiä.

Tehtävänantoni oli melko vapaa, sillä toivoin oppilaiden käyttävän luovuuttaan ja työstävän tarinoitaan haluamaansa suuntaan. Huomasin kuitenkin, että on tärkeää antaa selkeät raamit, se helpottaa työskentelyä. Ensi kerralla, ja sitten kun oppilaani ymmärtävät enemmän suomea, annan tarkemmat ohjeet.

* * *

Digitarinan tekeminen tempaisi mukaansa niin, että editoimista olisi voinut jatkaa ikuisuuden. Olen sitä mieltä että tämä on monipuolinen ja hyvä ohjelma käytettäväksi myös kouluissa.

Kokeilkaa! Tuotokset on mukava katsoa yhdessä, vaikka kouluviikon päätteeksi!

Sari Autti

Uusimmat blogit

Kuvituskuva.
Blogi

ABC-kirjasta verkkoon ja luokkahuoneesta museoon – oppimisen murros tarkoittaa perinteisten oppimisympäristöjen muutosta

Suomalaisella koululaitoksella on jo sadan vuoden ajan ollut vahva asema yhteiskunnan kehityksen suunnan näyttäjänä. Se on opettanut lapsille ja nuorille tarpeellisia tietoja ja taitoja ja ollut aktiivisesti mukana reagoimassa muuttuvaan maailmaan. Jotta koulu voi olla osa tulevaisuuden ratkaisuja, opetuksen ja käytettävien oppimateriaalien täytyy myös muuttua.
Lue lisää »
Kuvituskuva.
Blogi

Opettajaopiskelijat ryhtyivät toimeen – kehittivät itselleen ilmastokasvatuksen ja kestävän kehityksen opintojakson

On selvää, että maapallo ei kestä nykyistä elämäntapaamme, vaan jotain on tehtävä. Koulu ja koulutus ovat parhaita tapoja muuttaa maailmaa. Ilmastokasvatuksen ja kestävän kehityksen ottaminen kokonaisvaltaiseksi läpileikkaavaksi teemaksi koulumaailmaan luo pohjan, jonka kautta kestävä kehitys voi tulla osaksi jokapäiväistä elämäämme, kirjoittaa Fingon hankeavustaja Saana Ylikruuvi.
Lue lisää »
Kuvituskuva Transformer 2030 -hankkeen päätösseminaarista.
Blogi

Tulevaisuuskuvia luomassa – tarvitset ainakin näitä neljää taitoa

Olin aikaisemmin ihminen, jolla oli koko elämä suunniteltuna. Pedagogiset opinnot suoritettuna, valmiiksi haetut sivuaineoikeudet tarvittaviin kursseihin, selkeä opintosuunnitelma, tiedossa valmistumisvuosi ja seuraavat askeleet kuten työpaikka. Sitten sain mahdollisuuden harjoittelupaikkaan, mikä tarkoitti uuteen kaupunkiin muuttamista ja koko viisivuotisen opintosuunnitelman hylkäämistä. Levottomalle sielulle suuri tuntematon kuulosti niin hyvältä, että päätin mahdollisuuteen tarttua.
Lue lisää »