Kuvituskuva.
Kuva: Mika Niskanen / Fingo

5 tuoretta vinkkiä globaalikasvatukseen – vastuullista kuluttamista, tarinoita pakolaisuudesta ja peli ilmastonmuutoksesta

Kaipaatko uusia ideoita aktiivisten maailmankansalaisten kasvattamiseen? Järjestöt tuottavat jatkuvasti laadukasta ja ilmaista materiaalia, jota kannattaa hyödyntää opetussuunnitelmien mukaiseen globaalikasvatukseen. Alla viisi tuoreinta vinkkiä globaalikasvatuksen vinkkipankista.

1. Vastuullista kuluttamista taiteen keinoin

Miten monimutkaisia aiheita kuten vastuullista kuluttamista voisi käsitellä mielenkiintoisesti lasten kanssa? No taiteen ja tanssin avulla tietenkin!

Keisarinnan uudet vaatteet on tietoa ja tanssitaidetta yhdistävä työpaja alakoululaisille vaatteiden elinkaaresta ja vastuullisesta kuluttamisesta. Työpajassa katsotaan Willman Dance Companyn tanssiesitys ja erilaisia opetusvideoita, joilla tutustutaan tanssijoiden kierrätysmateriaaleista valmistettuihin pukuihin, käydään läpi lyhyitä tieto-osioita ja tehdään tehtäviä kuluttamiseen ja omiin lempivaatteisiin liittyen.

Oppimateriaali löytyy Eettisen kaupan puolesta ry:n verkkosivuilta, jossa on paljon muitakin opetuksessa hyödynnettäviä materiaaleja vaatteiden ja kenkien kuluttamiseen, elinkaareen ja globaaleihin vaikutuksiin liittyen.

2. Tarinoita pakolaisuudesta, maailmankansalaisuudesta ja kotoutumisesta

Suomen Somalia-verkosto ry:n materiaalin Tarinoita pakolaisuudesta ja maailmankansalaisuudesta avulla voi käsitellä pakolaisuuteen ja erityisesti Somalian kehitykseen sekä rauhaan liittyviä kysymyksiä. Materiaalin osallistavat aktiviteetit ja videot vastaavat muun muassa kysymyksiin siitä mistä somalialaiset saapuivat Suomeen ja miksi he ylipäänsä lähtivät sieltä. Lisäksi paneudutaan siihen, miten kehitysyhteistyöllä voidaan vaikuttaa siihen, ettei kenenkään tarvitsisi lähteä kodistaan.

Materiaalista on omat versiot eri koulutusasteille. Verkostolta myös pyytää kouluvierailijaa, joilla on omakohtaista kokemusta pakolaisuudesta. Pakolaisteemasta on myös oma vinkkireppu, johon on koottu useampia vinkkejä. 

Moninaisuus-teemaa voi jatkaa tarinoilla kotoutumisesta. Osallistavan taiteen keskus Framil ry:n Kotimatka? -hankkeessa kerättiin turvapaikanhakija- tai pakolaistaustaisilta henkilöiltä tarinoita ja kokemuksia, jotka kuvaavat tuntoja elämästä Suomessa ja Suomea uutena kotimaana. Tarinoiden pohjalta on toteutettu kuunnelma ja materiaalipaketti, jonka kautta voi käsitellä ajankohtaisia teemoja, kuten identiteetti, monikulttuurisuus, pakolaisuus, kotiutuminen, kotouttaminen, ennakkoluulot ja rasismi. Materiaali sopii esimerkiksi yläkoulujen ja toisen asteen oppilaitosten opetuksessa mm. äidinkielen, katsomusaineiden, filosofian ja yhteiskuntaopin tunneille.

3. Muutoksentekijöiksi Suomen Caritaksen haasteella

Suomen Caritaksen Ole muutos! -kampanja haastaa nuoria olemaan osa muutosta kohti parempaa maailmaa pureutumalla kestävän kehityksen tavoitteeseen numero 10 eli eriarvoisuuden vähentämiseen. Hankkeen videoissa suomalaiset maahanmuuttajataustaiset ja filippiiniläiset nuoret kertovat kokemuksiaan eriarvoisesta kohtelusta. Kampanja nostaa esiin sellaisten nuorten tarinoita, joita kohdellaan eriarvoisina tai joiden mahdollisuudet eivät ole samat kuin suomalaisella nuorella keskimäärin.

Vaikka varsinainen kampanja on päättynyt, ovat sen videot erinomaista materiaalia eriarvoisuuden ja suvaitsemattomuuden käsittelyyn. Kampanjan haasteessa on myös listattu konkreettisia asioita, joita nuoret voivat edelleen toteuttaa.

4. My2050 - elämyspeli ilmastonmuutoksesta ja tulevaisuudesta

Pelillistäminen on hyvä tapa tehdä oppimisesta hauskaa. Visian My2050 on elämyspeli ilmastonmuutoksesta ja tulevaisuudesta, jossa seikkaillaan kaupunkiympäristössä liikkuen. Peliä pelataan mobiililaitteeseen ladattavalla sovelluksella ulkona. Peliä voi pelata Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Tampereella ja se sopii 6-luokkalaisille sekä sitä vanhemmille, myös aikuisille. Peli soveltuu hyvin niin luonnontieteiden opetukseen kuin vaikka liikunta- tai yhteiskunnallisten aineiden tunnille.

Tunnin aikana pelaajat tutustuvat päähenkilön, 2050-lukulaisen tubettajan Niha Been, tarinaan ja keräävät pisteitä sekä saavutuksia ratkomalla tehtäviä. Tarina johdattaa pelaajat tutustumaan ilmastonmuutoksen muokkaamaan tulevaisuuteen. Peli tarjoaa tietoa ilmastonmuutoksessa uudenlaisessa muodossa sekä innostaa perehtymään ilmastonmuutokseen ja toimimaan sen hillitsemiseksi.

5. Tulevaisuuden toimittajat – journalismia kestävästä kehityksestä

Tulevaisuuden toimittajat -verkkokurssi käy läpi, miten media ja kestävä kehitys kietoutuvat yhteen ja miten kestävästä kehityksestä voi tehdä hyvää journalismia. Viestintä ja kehitys -säätiö Vikesin ja Maailma.netin toteuttama kurssi on tarkoitettu etenkin toisen asteen jälkeisiä opintoja tekevillä toimittajaopiskelijoille sekä aloitteleville toimittajille, mutta sitä voi hyödyntää mediakasvatukseen myös lukiossa tai ammattikoulussa esimerkiksi äidinkielen tai yhteiskuntaopin tunnilla.

Kurssi on jaettu viiteen osaan juttuideonnista toteutukseen, ja se sisältää lyhyitä tekstiosuuksia ja vinkkilistoja, videoita asiantuntijoiden ja toimittajien vinkeistä sekä verkossa helposti suoritettavia tehtäviä. Kurssin voi tehdä itsenäisesti tai sitä voi käyttää opetuksen oheismateriaalina. Opettajan opas neuvoo miten kurssista saa parhaan hyödyn irti.

Tässä olivat uusimmat vinkkimme. Vinkkipankissa on valtavasti lisää monipuolisia materiaaleja muun muassa ihmisoikeuksien, kestävän kehityksen, ympäristön ja moninaisuuden teemoista eri koulutusasteista aikuisopetukseen. Vinkkejä voi selata esimerkiksi tyypeittäin, kohderyhmän tai oppiaineen perusteella.

Tutustu vinkkeihin tai ehdota niitä lisää!

Doris Hakkarainen.
Doris Hakkarainen

Kirjoittaja työskentelee Fingossa digitaalisen viestinnän asiantuntijana.

Uusimmat blogit

Kuvituskuva.
Blogi

Bridge 47 -hanke päättyi, mutta verkosto jatkaa toimintaansa

Fingon vetämä 14 eurooppalaisen ja globaalin hankekumppanin yhteinen Bridge 47 – Building Global Citizenship -hanke tuli päätökseen heinäkuun lopussa. Hanke tarjosi ainutlaatuiset puitteet systemaattiselle globaaliin kansalaiskasvatukseen liittyvälle verkosto- ja vaikuttamistyölle, kirjoittaa projektipäällikkö Nora Forsbacka.
Lue lisää »