Fingon asiantuntija Johanna Harjunpää.
Fingon asiantuntija Johanna Harjunpää. Kuva: Tomi Kristeri

Back to School: Tässä kolme käytännöllistä vinkkiä opettajalle globaalikasvatukseen

Kouluvuoden taas pyörähdettyä käyntiin moni opettaja etsii luovia ja ennen kaikkea oppilaiden kiinnostusta herättäviä tapoja toteuttaa globaalikasvatusta. Fingon asiantuntija Johanna Harjunpää tarjoaa tätä tarkoitusta varten kolme vinkkiä.

”Koulun tehtävä on antaa oppilaalle riittävät taidot menestyä maailmassa. Globaalikasvatus on tärkeä tapa oppia globaalin vastuun, oikeudenmukaisuuden ja ihmisenä olemisen taitoja”, toteaa Fingon asiantuntija Johanna Harjunpää.

Joskus konkreettisten keinojen löytäminen voi olla kuitenkin haastavaa. Harjunpää on nyt valmistellut opettajien avuksi kolme käytännöllistä ja helppoa vinkkiä, joilla voi saada oppilaat innostumaan aktiivisesta maailmankansalaisuudesta ja globaalin oikeudenmukaisuuden edistämisestä.

Harjunpää muistuttaa myös, että globaali kansalaiskasvatus on ennen kaikkea viitekehys – sen kautta voi tarkastella ja käsitellä mitä tahansa oppiainetta tai teemaa.

1. Taksvärkki-keräys

Harjunpään listalla ensimmäinen on monelle varmasti jo tuttu taksvärkkipäivä, jossa oppilaat pääsevät tutustumaan valitsemaansa työpaikkaan ja saavat mahdollisuuden harjoitella käytännön taitoja. Päivään osallistuvat yritykset pääsevät puolestaan esittelemään omaa alaansa sekä itseään työnantajina. Tämän lisäksi yritys lahjoittaa osallistumisestaan pienen summan vuoden taksvärkkikeräykseen.

Tänä vuonna kerätyt lahjoitukset ohjataan Nepalin koulujen oppilaskuntatoimintaan. Täten nepalilaisnuoret saavat mahdollisuuden vaikuttaa omaan ympäristöönsä ja suomalaiset oppilaat saavat kokemuksen sekä vaikuttamisesta että globaalin yhteisvastuun toteuttamisesta osallistumalla ikätovereidensa oikeuksien edistämiseen.

Harjunpää lisää, että keräyksen lisäksi opettaja voi myös kutsua Taksvärkin globaalikasvatuksen kouluttajan puhumaan aiheesta lisää. Täten oppilaat saavat vielä syvemmän kuvan globaalista yhteisvastuusta ja sen toteuttamisesta.

2. Pelillistäminen                                                                                                               

”Pelit ovat hauska tapa oppia! Niistä voi saada uusia oivalluksia ja ne voivat mahdollistaa flow-tilaan pääsemisen. Se taas tukee oppimista ja saattaa olla erilaisille oppijoille hyvinkin motivoivaa”, Harjunpää innostaa.

Esimerkkinä hyvästä globaalikasvatukseen käytettävästä pelistä hän nostaa Nuorten Akatemian kehittämän Kestävä tulevaisuus 2030-pelin. Peli käsittelee YK:n kestävän kehityksen tavoitteita ja syventyy etenkin ilmastonmuutokseen, muuttoliikeisiin ja sukupuolten väliseen tasa-arvoon. Peli ei vaadi materiaaleja ja on näin opettajalle helppo itse toteutettavaksi oppilaiden verkkolaitteita hyödyntäen. Se käyttää hyväkseen erilaisia oppimisen tapoja ja on visuaalisesti houkutteleva, innostaen nuoria oppimaan lisää kestävästä kehityksestä.

3. Podcastit

Miksi podcastit? Podcastien käyttö opetuksissa on vielä uusi rintama, mutta Harjunpää kannustaa opettajia rohkeasti soveltamaan niitä esimerkiksi juuri globaalikasvatuksen opetuksessa. Podcastit ovat viihdyttäviä ja koukuttavia, ja kulkevat lisäksi helposti mukana nuorten mobiililaitteilla. Tämän lisäksi ne myös tukevat erilaista oppimista mahdollistamalla keskittymisen ohjelman kuuntelemiseen.

Vinkkinä hyvästä globaalikasvatukseen soveltuvasta podcastista Harjunpää antaa Väestöliiton sarjan seksuaalioikeuksista ja kestävästä kehityksestä, jossa yhdistyvät hyvin nuorten itse kokema elämä ja globaalit teemat.

”Opettaja voi vapaasti soveltaa podcastien käyttöä omassa opetuksessaan sekä tunnilla, että antamalla niitä oppilaille itsenäisesti kuunneltavaksi. Podcastien tueksi voi myös rakentaa soveltavia oppimistehtäviä ja oppitunteja”, Harjunpää sanoo.

Järjestöt tuottavat erittäin paljon laadukasta ja ilmaista materiaalia suoraan opettajien käyttöön. Globaalikasvatus.fi-sivuston vinkkipankkiin on koottu vinkkejä erilaisista teemoista ja aiheista

Tomi Kristeri

Uusimmat artikkelit